Vi har mange dygtige forretningsfolk og iværksættere herhjemme i landet. Det kan man blandt andet se, når man kigger på antallet af online forretninger, der vælger at prøve lykken i udlandet. Mange webshops og online koncepter når til et punkt, hvor Danmark bare ikke er stort nok længere, og derfor kan det være givende for deres forretning at give udlandet et forsøg.
Men hvilke online forretninger er egentlig blevet så succesfulde, at det nu kan være en god ide at rykke udenfor landets grænser? Få svaret på det spørgsmål ved at læse videre.
1. BilligVVS.dk
En af de store danske webshops, der nu har valgt at starte op i blandt andet Sverige og Norge, er BilligVVS. De har i mange år gjort det rigtig godt på det danske marked, og nu er det altså på tide at teste, om vores nordiske venner er til at tale med.
Der er ingen tvivl om, at de har et koncept, der sagtens kan fungere på de andre markeder. Mange af vores naboer har lige så meget brug for vvs artikler, som vi selv har, og hvis BilligVVS kan gå ind på markedet og levere en lavere pris, så er der stor sandsynlighed for, at de kan få hurtig succes.
2. Unisport
En anden webshop, der også er rykket ind på andre markeder, er Unisport. Den online sportsforretning, der har eksisteret herhjemme i Danmark siden 1995, er nu ved at udvide til andre europæiske lande, og de har allerede fået en fornuftig start i blandt andet Sverige.
Udover det svenske marked, så har de også åbnet forretninger i blandt andet Holland, Norge, Finland og England, hvor den engelske version skal fungere som hjemstedet for en .com butik, som blandt andet også skal målrettes mod det tyske marked.
3. Slipsefyr
Selvom den på størrelsen på ingen måde kan sammenlignes med de to forrige, så er Slipsefyr altså også klar på at indtage et andet marked end lige netop det danske. Webshoppen, der sælger slips og butterflies til de moderigtige danske mænd, skal nu også prøve at klæde svenskerne på til festlige begivenheder.
Der er ingen tvivl om, at det kan blive sværere for en lille webshop som Slipsefyr at få succes på et andet marked, end det bliver for store brands som BilligVVS og Unisport. Men hvis det bliver gjort rigtigt, så kan en lille niche webshop sagtens gøre det godt.
4. Drinkster
Her har vi igen at gøre med en forholdsvis lille forretning, der allerede har valgt at satse på et nyt marked. Men Drinkster, der lever af at sælge gode deals til natteravne i bylivet, har ikke valgt at gå samme vej som sine danske kollegaer.
Tværtimod har dealsitet valgt at rykke øst på til Rumænien for at se, om det kan lade sig gøre at sælge deals til folk i bylivet. Det skal nok blive spændende at se, hvordan det eventyr udvikler sig fremover.
5. Dealfighter
Sidst, men ikke mindst, så skal vi også lige lægge vejen forbi Dealfighter, der nu har valgt at åbne op for en engelsk version, som indtil videre er startet rigtig godt. Herhjemme fik Dealfighter en rigtig god start, og det har nu fået den jyske virksomhed til også at starte op udenfor landets grænser.
Valget er faldet på England med en .co.uk version. Og det skal nok blive spændende at se, om de åbner op i endnu flere lande, hvis det britiske eventyr skulle blive en succes.
Det var lige en håndfuld af de danske forretningseventyr, der har foldet vingerne ud og sprunget ind på andre markeder i Europa. Det skal nok blive spændende at følge hver eneste virksomhed i den næste række år. Lykkes det for dem at få succes, eller må de pakke rejsetasken ned og vende hjem til Danmark?
Skriv et svar