Som semiglobetrotter kan det være svært at skulle forlige sig med tanken om at smide det der svarer til et års rejse rundt omkring i verden inklusive flyrejser, billeje, mad og indkvartering på noget så banalt som en bil.
Det er ikke desto mindre den situation jeg fandt mig selv i lige efter nytår da vi besluttede os for at blive i Danmark i hvert fald de næste tre år og forsøge at få lidt stabilitet i tilværelsen inklusive en fast base, bil og faste jobs. Der er basis for en god artikel senere om hvor simpelt det egentlig kan være at finde freelance jobs som koder i Danmark, men samtidig hvor ivrige virksomhederne er efter at binde dig fast til en ansættelse.
Vi kom hjem efter et par måneder i LA, hvor der er nogen meget interessante trends vedrørende biler som jeg ikke havde set komme tidligere. Toyota Prius som den store åbenbaring har vi efterhånden set mange steder, men i LA er det nogen steder nærmest en religion. Godt nok er det ikke en fuldelektrisk bil, men indenfor hybridkategorien ser man godt nok mange af dem.
Det næste er sjovt nok Teslaer. Jeg ville have gættet på at de var mindre populære i USA, hvor de ikke har de samme afgiftsfordele som vi har haft i Danmark de sidste mange år. en ganske almindelig Tesla som man i Danmark har kunnet få for noget der minder om 650K er en MEGET dyr bil i USA. Alligevel kører der virkelig mange af dem rundt i LA. Mit ukvalificerede bud er at det er en særlig LA ting, hvor det sender vigtige signaler at køre i en el-bil.
Den tredje bil jeg lagde vildt meget mærke til er Cooper’en. Det er tydeligvis mega hisperagtigt at køre mini Cooper i Los Angeles. Jeg har altid opfattet dem som unødigt dyre og meget små i forhold til hvad de koster. Det var dog en bil jeg havde i baghovedet da jeg kom hjem, på baggrund af den store popularitet de havde derovre.
I Danmark måtte vi dog hurtigt droppe Teslaen, og af en eller anden grund virker en Prius bare lidt ynkelig i Danmark, til trods for at den er så populær derovre.
En prøvetur røbede, at Mini Cooper’en faktisk har overraskende meget spark i sig, til trods for at den ser lidt kedelig ud, og napper man 5-dørs udgaven er der faktisk også OK plads i den. der burde måske ikk eundr enår man tænker på at det er BMW der laver dem i dag.
Næste stop på prøveruten blev overraskende nok hos Renault. Vi testede en Renault Captur som ifølge sælgeren (bullshit advarsel) uden sammenligning er den mest populære crossover i den lille klasse. Han mente at med den og Nissan Qashqai har Renault-Nissan-koncernen sat sig tungt på toppen af crossoversalget.
En crossover kaldte han et mix mellem to biltyper – i dette tilfælde en minibil og en firehjulstrækker uden rigtige terrænegenskaber. Fordelene ved denne type bil er at du har nem indstigning, bedre kabineplads og super overblik i trafikken. At man så giver lidt køb på svingegenskaber og mest mulig stabilitet i sidevind er ikke noget, der overskygger de klare fordele for de fleste familier som os. Sælgeren var også meget insisterende på at man gennem fx. Automobildele.dk ville kunne få reservedele i meget lang tid, og til en yderst fair pris.
Det er jo noget som trækker op i regnskabet, selvom vi kun for nærværende regner med at være her i 3 år.
Jeg havde en god ven med en VW Touareq som havde et mindre motorproblem som endte med at koste omkring 50.000 kroner fordi hele motoren skulle pilles ud før de kunne lave en minimal reparation.
Skriv et svar