Er du virksomhedsejer eller på anden vis ansvarlig for at tiltrække kunder i din virksomhed?
Så bør du læse med her.
Uanset om det går godt eller dårligt, vil nye kunder altid være høj prioritet i enhver virksomhed.
For at få flere kunder er der en række værktøjer eller tiltag, du kan gøre, som kan hjælpe dig i den rigtige retning.
Invester i online markedsføring
Den første mulighed er sikkert en, du allerede er bekendt med. Ikke fordi offline marketing er på vej ud, men online er bare så meget nemmere at måle.
Og er du en mindre virksomhed, som skal være bevidst om hver enkelt krone, så er digital marketing for dig.
Først og fremmest er der sociale medier, såsom Facebook, LinkedIn, Instagram eller Twitter. Her kan du nå personer, som er interesseret i dit produkt på tværs af geografi. Med Adwords og SEO kan du fange kunderne, som googler dine produkter. Og derudover er der også e-mail marketing, som er den marketingkanal med bedste ROI, hvorfor det formentlig er et kæmpe must for din virksomhed.
Alle disse discipliner kunne jeg godt gennemgå i dybden, men der findes virkelig meget fantastisk indhold om online markedsføring på nettet, som du kan gå i krig med.
Særligt inden for Google Adwords kan jeg anbefale et kursus på GoLearn, lavet af Anton Hoelstad, ejer af Antonhoelstad.dk
Brug dit netværk
Nu tænker du sikkert:
“Altså de første af mine kunder fandt jeg i mit netværk?”
Og det er sikkert meget korrekt, men hvor lang tid siden er det? Netværket er som regel det sted, en nystartet virksomhed får sine første kunder. Ofte glemmes kanalen bare, efterhånden som virksomheden vokser.
Har dit netværk forandret sig, siden du startede? Og hvad med dit netværks netværk, er det ikke også anderledes?
Et netværk er dynamisk og konstant foranderligt. Nogle personer ryger ud, mens andre erstatter dem, det er normalt. Derfor synes jeg, at du skal give dit netværk en revision og en seriøs gennemgang efter nye kunder.
Er der kommet nye, som du kan sælge til, eller er der nogle af de etablerede, for hvem situationen har ændret sig, således at de er blevet potentielle kunder?
Ansæt nogle sælgere
Denne mulighed kræver selvfølgelig, at du har råd til at investere i nye medarbejdere.
Det er ikke en nødløsning, men derimod noget du kun skal gøre, hvis du ser behovet for det. Det skal også tilføjes, at en nystartet salgsafdeling ikke skal ses som en udgift, men tværtimod som en investering.
I starten skal der kastes mange penge efter projektet, men hvis det lykkes, bliver der kastet endnu flere tilbage. Ligesom med online marketing er der rigtig meget inspiration at finde, både i bøger og på nettet.
Blandt andet kan du her både læse om opbygning af salgsafdeling og en guide til den ultimative rekrutteringsproces, når du skal ansætte.
Skal du overhovedet have flere kunder?
Hvis du føler, du mangler kunder, er det naturlige vel også at gå efter at få flere kunder?
Tjaa, der er også en anden mulighed. Har du overvejet at sælge mere til de kunder, du allerede har i forvejen?
Hvis man ikke sælger nok, er den umiddelbare løsning at lede efter flere kunder. Der er dog en del, som ikke tænker over, hvor mange penge der faktisk er at finde blandt dine etablerede kunder.
Denne disciplin kaldes mersalg.
At skulle åbne en ny kunde er en rigtig lang proces, som ikke altid er lige profitabel. Derfor kan der være rigtig mange fordele i at kigge i retning af dine allerede eksisterende kunder. Fordelene er blandt andet:
- Du skal stable en relation på benene
- Kunden stoler allerede på dig, såfremt deres tidligere køb har været succesfulde
- Du har alle oplysninger såsom; beslutningstager, behov, interesser osv.
- Du ved også, hvad de tidligere har købt, hvorfor du bedre kan matche et nyt produkt med det gamle.
Måske har du allerede kigget i denne retning og arbejder med mersalg. I så fald håber jeg, at du kan finde værdi i de ovenstående muligheder.
Skriv et svar