Danmark er et af det bedste steder i verden at drive virksomhed. Det er nok en statistik, som du har hørt før og det er sandt. Vi giver en masse støtte og hjælp til dem, som har brug for det, så man kan komme godt i gang. Der er dog stadig et enkelt problem, som ingen rigtigt har mestret endnu, men som alle stadig forsøger. Nogle er gode til det og andre er dårlige til det – men alle skal kæmpe lige hårdt og hvis man slapper af et øjeblik, så mister man det hele. Det er nemlig kampen om kunder man her mener og det er altså en af de sværeste udfordringer, som mange virksomheder hver dag står overfor.
Måske har man nogle få kunder, men mangler flere. Måske har man for mange dårlige kunder. Måske har man slet ingen og aner ikke, hvor man skal starte. Der er mange problemer, som udspringer af, at man har for få eller de forkerte kunder, men hvad gør man så i stedet? Ved at skræddersy den måde man markedsfører sig på, så kan man også sørge for, at man får så mange kunder som muligt og af den type, som man gerne vil have. Det nytter f.eks. ikke, at en lastbilforhandler markedsfører sig til 10-årige piger. Det duer ikke på lang sigt – uanset hvad man siger.
Direkte salg – kort og godt
En af de måder man kan markedsføre sig på som virksomheder har oplevet stor succes med på det seneste er direkte salg. Det er i stærk vækst og er virkelig en af de metoder, som før har været lidt glemt bag det hele, men nu bruser frem og tager mange nye brancher med storm. Men hvad går det egentlig ud på? Jo, i den helt enkelte forstand, så betyder direkte salg bare, at det er en sælger, som snakker med kunden.
Det er altså en helt almindelig samtale, som sørger for, at man får solgt nogle produkter. I dag lægger man dog lidt mere værdi i ordet direkte salg, hvor man ofte også vælger at inkludere ordnet netværksmarketing. De to ting går utrolig godt hånd i hånd. Når man inkluderer det, så betyder det, at en virksomhed rekrutterer sælgere rundt omkring i landet, hvor de gerne vil sælge deres produkter, hvorefter disse sælgere bruger deres personlige netværk til at sælge en masse produkter. Det kan de gøre ved at snakke med vennerne, invitere over til en produktdemonstration eller på mange andre måder, hvilket ofte er op til sælgeren.
Sådan kan din virksomhed opnå mersalg
Hvis du selv er ejer af en virksomhed, hvor det måske står lidt sløjt til med tallene på bundlinjen, så er det måske tid til at prøve noget helt nyt. Her kan direkte salg være den perfekte løsning, da det for mange virksomheder ikke koster særlig meget og ikke kræver meget administrativt omstrukturering, men i stedet hurtigt vil give flere kunder i butikken, som kan holde virksomheden i live og sørge for, at man kan tjene penge dag efter dag. Se hvad andre har gjort, prøv dig frem og tag en masse målinger, så du kan se, hvad der er effektivt.
Historien taler for sig selv
De fleste ved ikke hvad direkte salg eller netværksmarketing er, men hvis man nævner virksomhederne Tupperware eller Zinzino (info her), så er de fleste pludselig klar over, hvad det er det drejer sig om. Det er nemlig nogle virksomheder, som har opnået en ekstremt succes ved at bruge lige præcis disse metoder. De har gjort deres bedste for at gøre processen så effektiv og god som overhovedet muligt, så de både får solgt en masse produkter, men også kan opretholde en godt netværk hos deres sælgere.
De er et utrolig godt eksempel på, hvordan man kan ændre brancher ved at forsøge at markedsføre sig på en helt ny måde og de sætter et rigtig godt eksempel for alle dem, som også gerne vil give det et forsøg i stedet for de mere traditionelle reklamer. Dem har de nemlig fuldstændig skrottet og fokuserer mere på det direkte salg og marketing gennem netværket – og man må sige, at det virker ret godt (kilde).
Direkte salg kan ofte ikke stå alene
Direkte salg og netværksmarketing kan godt virke som mirakelkuren og det buldrer da også frem som en af de helt store marketingsidéer, men her skal man huske, at der er de færreste markedsføringsidéer der kan stå helt alene. Det kan f.eks. stadigvæk være smart at have en mere traditionel markedsføring med nogle reklamer eller bruge de sociale medier, så man kan udnytte dem – så længe det hele bare er fokuseret på det direkte salg. Man skal fokusere på at få fat i et møde med en kunde, ikke bare sælge med det samme.
Erik Olsen skriver
Tak for en god artikel. Den gav mig flere ideer, jeg må se at få afprøvet 🙂