For at hjælpe dig selv med at få succes, så bør du overveje følgende 12 almindelige faldgruber og strategier til at undgå disse, når du ansætter konsulenter.
Faldgrube #1: Min fætter Bob
“Min fætter Bob er marketingskonsulent – du bør ringe til ham,” siger din største investorer. Konsekvensen, ved at ansætte en konsulent udelukkende af ”politiske” grunde, går fra små problemer til en gigantisk katastrofe. På den anden side er det et godt tegn, at folk anbefaler en konsulent. Hvordan kender du forskel på de to ting?
Strategi:
Du bør helt sikkert overveje Bob, men lav dit hjemmearbejde. Hvis du ikke laver din behovsvurdering eller ikke får et tilbud fra ham, vil det næsten være umuligt at vurdere, om han ville være et godt valg. Sørg for at have styr på begge ting. Og stil de svære spørgsmål: Hvor meget erfaring har Bob i branchen? Erfaringer med firmaer på din størrelse? Hvad siger Bobs referencer om hans resultater? Er der en anden konsulent, som vil være et bedre match til dette projekt? Vigtigst af alt, aldrig ansæt en konsulent, som du er i tvivl om! Her er et godt tip, at slå konsulenten op på LinkedIn og se hans anbefalinger igennem.
Faldgrube #2: Forkert match til dine omgivelser
For at opnå de bedste resultater, skal konsulenterne ikke kun have den påkrævede tekniske ekspertise, men de skal også kende miljøet: branchen, størrelsen og kulturen.
Strategi:
Kontakt referencer, som kan fortælle om konsulentens erfaring med lignende vilkår og omgivelser. Hvis du finder den rette ekspertiser, men ikke synes, at konsulenten er det rette match, kan du overveje alternative løsninger. Du kan f.eks. sætte konsulenten sammen med internt personale.
Faldgrube #3: Kortvarige løsninger
Det kan være fristende at vælge den hurtige lappeløsning, hvis der er blot er et enkelt problem i virksomheden. Men, hvis du vælger den lette løsning, er chancen, at du står overfor samme problem igen senere. I stedet skal du vælge langvarige løsninger.
Strategi:
Find årsagen til problemet inden du tager forhastede beslutninger. Definer resultater i målbare vilkår og snak med referencer, som kan bekræfte konsulentens evne til at opnå disse resultater. Hvis du står i projektet, og indser at i er på vej til at lave en kortvarig løsning, skal du overveje at udvide projektets omfang eller kigge på de omkringliggende problemer.
Faldgrube #4: Uklare projektleverancer
Det kan have seriøse konsekvenser, hvis der ikke er styr på “projektleverancerne”. Dine krav bliver muligvis ikke mødt, på trods af at du har investeret mange penge i konsulenten og projektet. Klarhed angående projektleverancer forhindrer konflikter og sikrer, at projektet er effektivt og færdigt i god tid.
Strategi:
Overvej alle konkrete dele, du forventer at modtage, efter projektets færdiggørelse. For eksempel hvis en rapport forventes, spørg dig selv: Hvilke problemer bør nævnes? Hvor lang bør rapporten være? Hvilket format? Hvor mange kopier? Overvej lignende spørgsmål til alle andre projektelementer.
Faldgrube #5: Manglende kontrakt
Mange forstår ikke vigtigheden ved kontrakter, og en manglende kontrakt er måske den mest seriøse faldgrube, da det indebærer en kæmpe risiko. En kontrakt sikrer, at vigtige detaljer er på plads og agerer som en livredder, hvis problemer skulle opstå.
Strategi:
Sikr dig at alle konsulentprojekter er dokumenterede i et “brev af forståelse” eller en formel kontrakt. Valget afhænger af dit miljø, kompleksiteten og projektets omfang og kravene fra hver af parterne, som er involverede. “Dette bør ALLE seriøse konsulenter gøre” udtaler Kasper fra KasperLangmann.dk.
Faldgrube #6: Manglende rollefordeling
De bedste konsulentforhold er et resultat af et tæt partnerskab mellem konsulenten og klienten. Men, hvis eksterne (konsulenten) og interne (klienten) roller er uklare, kan misforståelser, fejl, dobbeltarbejde eller forsinkelser opstå.
Strategi:
Fastlæg, på forhånd, hvor internt personale kan, eller ikke kan, støtte op om projektet. Når kontrakten bliver lavet, få interne og eksterne roller på plads sammen med interessenterne.
At hyre en konsulent (alt afhængigt af omfanget) kan derfor være en kompleks affære. Sørg derfor altid for, at lav din hjemmearbejde og gå på research. Så sparer du penge og bekymringer i længden!
Skriv et svar