Du er sikkert ikke den eneste, som kun forbinder veteranbiler med skrot og gammelt jern. Eller rustbunker, som kun erklærede entusiaster gider bruge tid på.
Men veteranbiler kan i nogle tilfælde være rigtigt mange penge værd. Hos Veteranbilertilsalg.dk (én af Danmarks få veteranbildatabaser) har man søgt info hos nogle af verdens største bilauktioner. Og her er der ingen tvivl: De gamle biler kan være rigtig mange penge værd. Blandt de dyreste nogensinde ser vi således en Ferrari 250 GT LWB California Spider fra det herrens år 1958. Den blev solgt til intet mindre end 48 millioner kroner. Sagen er, at der var tale om en bil, som var 1) Særdeles velholdt 2) Sjælden og 3) Blev solgt på en auktion, nærmere bestemt det navnkundige velkendte RM Auctions. Prisen på de 48 millioner er selvfølgeligt et ekstremt tilfælde, der viser, hvor højt bølgerne kan gå, når hovedrige entusiaster bliver ved med at overbyde hinanden.
Der findes dog også andre eksempler på ekstremt dyre klassiske biler. Selvom den er fra 1974 kan en Porsche Carrera 2.7 targa åbenbart sælges for mere en 200.000 Euro. Denne bil har nogle af de samme særtræk i henseende til sjældenhed og velholdthed. Bilen tog sig godt ud til en auktion og var gennem den hårde budsrunde med til at bekræfte den påstand, som danner nærværende artikels titel. Hvis du allerede har skulle få lyst til at gå dybere ind i disse facts, kan jeg anbefale et besøge siden, som jeg linker til i bunden. Her er der angivet præcise kilder, og du kan endda se links til de verdenskendte auktionshuse, som løbende viser eksempler på ekstremt dyre biler. Måske kan man allerede i skrivende stund se eksempler på biler, som er blevet solgt til højere priserne end de nævnte. Dog skal det siges, at langt de fleste ligger meget længere nede prismæssigt.
En anden unævnt faktor, som er med til at bestemme priserne og forklare, hvordan de kan komme så højt op, er berømtheder. Hvis en veteranbil har været ejet af et berømt menneske, vil prisen næsten altid stige gevaldigt. Kendisser sælger, nærmest lige meget hvilket produkt vi taler om. De tilfører opmærksomhed og værdi til tingene som aldrig før. Eksempelvis regner man med, at Rod Stewards Ferrari F40 ligger på en værdi af ca. 10 millioner. Det afhænger dog meget af, hvad der sker til auktionerne.
Investering eller lir
Men tro ikke, at rige mennesker giver disse høje beløb blot for at kunne køre rundt og slide bilerne op. Nej, det viser sig, at veteranbiler kan være en rigtig god investering, hvis man ikke lige ved, hvor man skal placere sine penge. Normalt vil en bil som bekendt falde i værdi. Ja, der er næsten ikke noget, der falder så hurtigt i værdi som en bil. Men når vi taler om de gamle klassikere, går det ofte den anden vej. Forudsat at bilen bliver ordentligt vedligeholdt. Hvis den er sjælden og kommer til at stå i et showroom, hvor ingen ødelægger den, så er det mere sandsynligt, at den stiger i værdi. Men som ved alle investeringer tager man en chance. For der er ingen garanti for, at nogen vil købe den til den pris, som man går efter. Desuden kan det blive nødvendigt med en veteranforsikring, da tyve i sagens natur vil være interesserede i at få fingre i de dyre genstande. En veteranforsikring af et meget kostbart køretøj er naturligvis ikke altid billig. Men uanset hvad, så er købet af veteraner ikke nødvendigvis et spørgsmål om morskab og lir – endsige prestige. Den nævnte bil til 48 millioner er i hvert fald ikke velegnet til en tud ved stranden.
Læs mere hos Veteranbilertilsalg.dk
Skriv et svar